Maliebaan wordt toch promenade

  Politiek

UTRECHT - De Maliebaan zal hoogstwaarschijnlijk toch worden omgebouwd tot een promenade zonder autoweg in het midden. Dat stelt het college voor en deze voorkeursvariant ligt het dichtst bij het promenadeplan van een buurtwerkgroep waarvan onder andere historicus Maarten van Rossem deel uitmaakte.

Twee verschillen zijn wel dat het middenpad ook door fietsers mag worden gebruikt en dat doorgaand verkeer over de ventwegen mogelijk blijft. Lang leek deze uitkomst onmogelijk. De variant zou grote verkeerskundige problemen opleveren en zelfs GroenLinks durfde zich er wegens mogelijke extra verkeersoverlast in omliggende wijken niet voor uit te spreken. Ook bracht de gemeente, omdat het volledige plan te rigoureus en onrealistisch werd geacht, bewust nog een te onderzoeken variant in waarin slechts een deel van de Maliebaan tot park zou worden omgebouwd. Maar na gedegen onderzoek veranderde alles.

De eerder voorgestelde ovonde bij de Reigerstraat vindt men nu ook te onveilig. En het halve parkplan acht men bij nader inzien ook onwenselijk vanwege het dan noodzakelijke tweerichtingsverkeer op de ventwegen. Zodoende kwam het promenadeplan toch als beste uit de bus, mits fietsers het middenpad mogen gebruiken. Zijn de eerdere bezwaren nu verdwenen? Een belangrijk verschil is dat de ventwegen voor doorgaand verkeer open blijven en er geen afslagverboden gelden, zegt de gemeente. Zo verwacht men weinig extra verkeer in de wijken en de maximale snelheid van 30 km moet al voldoende autowerend effect hebben. De momenteel elders verblijvende Maarten van Rossem laat via zijn vrouw Winnie weten 'zeer tevreden' en 'blij en verrast' te zijn met de nieuwe gemeentelijke voorkeur. De gemeenteraad moet zich er overigens nog over uitspreken. Uiteindelijk wordt het plan met omwonenden en ondernemers uit de buurt nader uitgewerkt.

Door Paul Hustinx

Meer berichten