Tientallen Utrechtse fietsers fietsen naar de klimaatmars

  Politiek

Op zondag 10 maart worden duizenden mensen in Amsterdam verwacht bij de grootste klimaatmars die ooit in Nederland is gehouden. Vanuit Utrecht zullen tientallen deelnemers per fiets naar de klimaatmars reizen.

UTRECHT - De organisatoren van de mars roepen de politiek op met echte en eerlijke oplossingen te komen voor het klimaatprobleem. De fietsers uit Utrecht vragen aandacht voor duurzame mobiliteit en spreken zich uit tegen de verbreding van de A27 en de bomenkap in Amelisweerd onder het motto: "Slim klimaatbeleid en het kappen van bomen voor meer snelweg gaan niet samen".

Utrecht Klimaatneutraal 2030, Kritische Studenten Utrecht en Kerngroep Ring Utrecht organiseren de fietstocht.Op facebook hebben meer dan 1.000 mensen aangegeven geïnteresseerd te zijn of mee te fietsen. Een woordvoerder zegt:'Op dit moment is het auto- en vrachtverkeer verantwoordelijk voor 40% van de CO2-uitstoot in de regio Utrecht. En het veroorzaakt veel geluidshinder en luchtvervuiling. Toch is het Rijk van plan de A27/A12 te verbreden. Dat zal nog meer verkeer aantrekken. Een plan dat begroot is op 1.2 miljard euro en waarvoor honderden waardevolle bomen in Amelisweerd gekapt zullen worden. Dit plan is niet alleen onzinnig, omdat allang duidelijk is dat meer asfalt niet tot minder files leidt, maar is ook in strijd met de klimaatdoelstellingen van het kabinet. Als je het klimaat echt serieus neemt, dan investeer je in meer groen, minder asfalt, lagere maximumsnelheid en beter openbaar vervoer.'

De fietsers laten met deze tocht zien dat er in Utrecht veel verzet is tegen dit plan. Ook het merendeel van de partijen in de Gemeenteraad zien het plan niet zitten. Op dit moment loopt er een beroep bij de Raad van State, ingediend door Kerngroep Ring Utrecht. De Raad van State zal hier medio 2019 een uitspraak over doen.'Er zullen zeker meer acties volgen om de verbreding tegen te houden. Veel mensen zien dat dit plan niet meer past binnen de huidige tijd en de uitdagingen waar we als mensheid voor staan. Die 1,2 miljard euro kan de overheid beter investeren in duurzame mobiliteit met meer en beter openbaar vervoer en goede fietsverbindingen. Het is ook mogelijk om meer rijbanen op de huidige A27 te realiseren door de maximumsnelheid te verlagen. Dat scheelt niet alleen miljoenen euro's en het behoud van Amelisweerd, maar zorgt ook voor minder herrie en schonere lucht.'

Meer berichten