Hans de Vries uit Utrecht (rechts) en Henk de Kat spelen eigen zydeco in de Parel van Zuilen.
Hans de Vries uit Utrecht (rechts) en Henk de Kat spelen eigen zydeco in de Parel van Zuilen.

Vrolijke blues als erfenis van oud 'Verdrag Utrecht'

  Cultuur

Accordeonist Henk de Kat uit Delft, geeft op maandag 18 februari een concert in Utrecht geeft met zydeco, zoals de bewuste rootsmuziek heet uit de binnenlanden achter New Orleans.

UTRECHT - "Het in 1713 gesloten 'Verdrag van Utrecht' heeft halverwege de Gouden Eeuw geleid tot veel menselijk leed in Canada. Maar gek genoeg is later uit die tragiek als een soort culturele erfenis ook een vrolijke tak van de blues voortgekomen, in de moerasgebieden van Louisiana."

Dat vertelt accordeonist Henk de Kat uit Delft, die op 18 februari in Utrecht een concert geeft met zydeco, zoals de bewuste rootsmuziek heet uit de binnenlanden achter New Orleans. Hij treedt op met een band waarin Hans de Vries, bekend van de Utrechtse groep Louisiana Radio, te horen is op mondharmonica en percussie. Verder doen mee jazzdrummer Jeroen Elfferich en Ferdinand Bakker, ooit de gitaar-voorman van cultband Alquin maar ditmaal vooral actief op de fiddle. Apart is nog dat De Kat met de knoppenkant van zijn instrument ook alle baspartijen voor zijn rekening neemt. Net als De Vries stond hij driemaal op het podium van het North Sea Jazzfestival.
Het viertal is vooral geïnspireerd door Clifton Chenier (1925-1987), een legendarische zwarte blues-muzikant uit Lafayette. Deze 'BB King op accordeon' wordt geëerd met een impressie van zijn laatste optreden in een jazzclub in New York, kort voor zijn overlijden. Verder illustreren De Kat en zijn maten aan de hand van eigen songs hoe de geboorte van die Louisiana-accordeonblues uit allerlei kruisverbanden is ontstaan. En in dat geschiedenisverhaal speelt Utrecht een hoofdrol.
Het begon rond 1600 met een emigratiegolf van Franse boeren en vissers naar de oostkust van Canada. Die Europese geluk- en fortuinzoekers hoopten daar hun 'Acadie' te vinden, een paradijs op aarde. De nazaten van die pioniers kregen ruim een eeuw later echter te maken met de 'Vrede van Utrecht', een twee jaar durende conferentie van de grote kolonialiserende Europese landen die in deze stad hun overzeese gebiedsdelen herverdeelden. Als uitkomst ervan werd 'Acadie' in 1713 toegewezen aan Engeland, waarna troepen van dat koninkrijk veel van de Franse kolonisten in Canada verdreven naar onder meer Louisiana. Daar mengde de traditionele Keltische en Franse fiddle-muziek van de gedeporteerde 'Acadiens' (die naam verbasterde later tot 'cajuns') zich met de ritmiek van zwarte slaven op de katoenplantages. Afrika en andere gevolgen van kolonialisme komen verder aan bod in een nieuwe song over een Zulu-accordeonist die ten tijde van de Apartheid opzwepende jive speelde voor mijnwerkers in de Thuislanden. De zangers van Lady Smith Black Mambazo hielpen de Nederlandse band bij de speurtocht naar die muzikant. 
"Al met al wordt het een gevarieerd concert met historische toelichtingen", belooft De Kat. "Met ons repertoire van eigen composities, beurtelings gezongen in Frans en Engels, denken we een rijke muzikale afwisseling te bieden van zompige moerassongs, verhalende ballads, stampende zydeco, een snuifje snelle Texmex en Afrikaanse highlife."
Het optreden op maandag 18 februari van De Kat & Friends vindt plaats in de muziekzaal van de Parel van Zuilen aan de Burgemeester Norbruislaan 17 in Utrecht. De aanvang is 20.15 uur, kaarten (15 euro) zijn te bestellen via de website van de Parel.  
 

Meer berichten