Logo stadsbladutrecht.nl


Het eerste ontwerp op groot formaat blijkt uiteindelijk toch te vlak: 'het leken net plakplaatjes'. En dus paste Eline Janssens het oude idee aan. Het nieuwe ontwerp is na de zomer in volle glorie te bewonderen. Foto: Johan Morgenstond
Het eerste ontwerp op groot formaat blijkt uiteindelijk toch te vlak: 'het leken net plakplaatjes'. En dus paste Eline Janssens het oude idee aan. Het nieuwe ontwerp is na de zomer in volle glorie te bewonderen. Foto: Johan Morgenstond (Foto: Johan Morgenstond)

Vrolijker en veiliger tunnel met kunst

  Cultuur

In samenspraak met bewoners van Groenekan ontwierp Eline Janssens een kunstwerk dat de tunnelwand van de (verbrede) onderdoorgang van de A27 gaat opvrolijken. Via 'uitproberen' kwamen ze op een drieluik van in totaal 40 meter, met de omringende natuur als belangrijke inspiratiebron.

Door Coby van Geffen

UTRECHT - Met de verbreding van de A27 worden ook de onderdoorgangen breder. Bewoners kunnen meepraten over de herinrichting en in Groenekan gaven ze aan kunst in de tunnel te willen. Zo kwam de opdrachtgever, de in 3Angle verenigde uitvoerders, bij Eline Janssens uit. Zij heeft veel ervaring met kunst in de openbare ruimte in overleg met bewoners. "Daarvoor moet je als kunstenaar wel de wensen van bewoners kunnen vertalen in een ontwerp", aldus Janssens. "En mensen moeten zich veilig voelen om over een ontwerp te durven zeggen: 'hier vind ik niks aan'."

In Groenekan gaven de bewoners aan dat ze iets wilden met natuur en dat ze in het ontwerp de karakteristieke leilinde wilden terugzien. Aan de hand van foto's van eigen werk en dat van anderen ging Eline Janssens met hen in gesprek. "Ik vind het leuk uit te leggen waarom je niet zomaar wat foto's van natuur ophangt, waarom het kunst moet zijn. Ik ga in gesprek over wat kunst voor de een en wat het voor de ander is. Wat spreekt je aan, wat niet, wat vindt je mooi en waarom. Is het grafisch goed, (te) kleurrijk, of gewoon stom. Het is leuk mensen mee te nemen in zo'n proces. Ze leren er beter van kijken en het is leuk om samen te doen." Uiteindelijk stelde Janssens voor ook in de geschiedenis van Groenekan te duiken. Zo ontdekte ze dat Gideon Loten, opdrachtgever voor natuurhistorische tekeningen in de 18e eeuw, geboren was in Groenekan. "Ten tijde van de VOC zat hij in Ceylon, daarna heeft hij jaren in Londen gewoond, waar hij heel beroemd is. Er staat daar zelfs een standbeeld van hem. Hij was een echte 'ontdekker' met een rariteitenkabinet." Ze besloot de stijl en de afbeeldingen van die antieke natuurhistorische tekeningen als uitgangspunt te nemen en er collages van te maken.

Tijdens de presentatie van het eerste ontwerp bleken de afbeeldingen (collages) te weinig samenhang te hebben en de gekozen groene achtergrondkleur het ontwerp 'plat' te maken. Met dit inzicht begon ze min of meer opnieuw, met het bestaande geknipte en getekende materiaal, maar dan anders gerangschikt. Ze gebruikte halve cirkels van rijstpapier om de plaatjes met elkaar te verbinden. Dat ontwerp is nu definitief goedgekeurd. "Ik vind het belangrijk dat ik iets heb kunnen maken waar mensen zich op verheugen. Bewoners hebben zich ervoor ingezet, en de tunnel wordt er hopelijk mooier, veiliger en aangenamer van."

Meer berichten

Shopbox