Logo stadsbladutrecht.nl


Het mediateam fotografeert, vlogt en interviewt.
Het mediateam fotografeert, vlogt en interviewt. (Foto: Sascha Wijnhoven)

Jeugd Lombok willen 'zorgen voor meer verbinding in de buurt'

  Cultuur

De afgelopen weken kwamen negen kinderen van de Parkschool, de Jenaplanschool de Brug en OBS Oog in Al samen als Mediateam de Lombokkies in de wijk Lombok. Vanuit Speeltuin Bankaplein gaan ze samen op pad om elkaar en anderen te fotograferen, interviewen en filmen. Ze willen door middel van hun wekelijkse vlogs en buurtkrantjes zorgen voor meer verbinding in de buurt en een divers publiek betrekken bij de speeltuin.

UTRECHT - Om dit te bereiken hebben de deelnemers van het UP Mediateam de Lombokkies buurtbewoners gevraagd wat zij leuk en minder leuk vinden aan de wijk Lombok. Ze interviewden daarnaast een wijkagent en twee dames uit de wijk die vroeger veel bij Speeltuin Bankaplein speelden. Ook gaan ze langs bij de creatieve ontmoetingsplek de Voorkamer en zullen ze een bezoek brengen aan de Parkschool. Zo krijgen ze een kijkje in elkaars leven en ontmoeten ze mensen, zoals kunstenaars en nieuwkomers, die ze anders niet zo snel zouden spreken.

Het mediateam fotografeert, vlogt en interviewt, wat vervolgens door een mediacoach in een krantje wordt gezet en door het team in de wijk wordt verspreid. Op deze manier krijgt de buurt te zien waar UP mediateam de Lombokkies zich voor inzet.

Presentaties

Het mediateam de Lombokkies heeft hard gewerkt om mooi beeldmateriaal neer te zetten en alles te weten te komen over de verschillende aspecten van media. Dat moet natuurlijk gevierd worden! Het mediateam presenteert daarom haar werk aan de buurtbewoners tijdens een feestelijke afsluiting. Er zijn hapjes en drankjes, de kennis van de buurtbewoners wordt getest tijdens een quiz en alle deelnemende kinderen krijgen een certificaat voor hun inzet.
De feestelijke afsluiting is op woensdag 14 februari van 16.30 tot 18.00 uur. Deze wordt gehouden in Speeltuin Bankaplein op de Billitonstraat 7 in Utrecht.

Organisatie

UP is een concept van Mira Media, de digitale sociale makelaar in Utrecht. De media experts leren de kinderen hoe ze media kunnen inzetten om hun eigen buurt positief in beeld te brengen en buurtbewoners te activeren. Hierbij worden de mediacoaches ondersteund door de sociaal makelaars die actief zijn in de regio (Me'kaar, Doenja, Welzaam en Vooruit). Deze sociaal makelaars zullen de bewoners ook helpen bij het organiseren van de vervolgactiviteiten. Financieel wordt UP mogelijk gemaakt door het VSB fonds.

Mediamateriaal

Het materiaal van de kinderen staat op hun eigen website: www.delombokkies.jouwweb.nl. De wekelijkse vlogs zijn ook te vinden via het YouTube-kanaal 'Mediateam de Lombokkies' en elke week worden de buurtkrantjes door de kinderen rondgebracht.

Reageer als eerste
Meer berichten


Shopbox