Logo stadsbladutrecht.nl


Maarten van Rossem: 'Voor Leidsche Rijn is de tunnel een zegen en daar gaan de wijkbewoners de komende jaren steeds meer van merken, bijvoorbeeld via allerlei activiteiten op het Berlijnplein.'
Maarten van Rossem: 'Voor Leidsche Rijn is de tunnel een zegen en daar gaan de wijkbewoners de komende jaren steeds meer van merken, bijvoorbeeld via allerlei activiteiten op het Berlijnplein.' (Foto: Eigen foto)

Leidsche Rijntunnel: Ramp of zegen?

  Cultuur

De Leidsche Rijntunnel is bij automobilisten het meest gehate stukje A2. Zodra de doorstroming ergens stokt, sluit de verkeerscentrale de tunnel middels rode kruisen, waardoor het verkeer voor de tunnel tot stilstand komt. Dat gebeurt meer dan tweehonderd keer per maand. Onderzoeksjournalist Miro Lucassen dook diep in de ontstaansgeschiedenis van de Leidsche Rijntunnel. Met als resultaat een boek.

UTRECHT - Het boek verklaart het waarom van de zogeheten tunneldosering en vertelt over de filosofie achter de vinex-wijk Leidsche Rijn en de bestuurlijke strijd tussen de stad Utrecht en de inmiddels ingelijfde gemeente Vleuten-De Meern. Ook ontdekte Lucassen dat de landtunnel niet zo veilig is als met de huidige stand van techniek mogelijk is. Op een watermistsysteem, een soort Sprinklerinstallatie, is bezuinigd. Vandaar de titel van het boek: Inrijden op eigen risico.

Lucassen: "Er is de afgelopen jaren geen ernstig ongeluk gebeurd, maar het wordt steeds drukker op de A2 en dus ook in de tunnel. Als er een zware kettingbotsing met vrachtwagens ontstaat in de tunnel waarbij een hevige brand uitbreekt, kunnen de hulpdiensten zeker een kwartier niets uitrichten. Ik rijd er als automobilist wel gewoon doorheen, maar met extra aandacht voor het andere verkeer.''

De tunnel dient geen verkeerstechnisch deel. Het gaat om de overkapping die moest zorgen dat Leidsche Rijn niet los kwam te staan van de oude stad. Lucassen: "Sinds de annexatie van Vleuten-De Meern is iedereen die er woont een Utrechter, wat stemrecht inhoudt en de plicht om lokale belasting te betalen. De ene wijkbewoner voelt zich meer Utrechter dan de ander, maar er is zeker een band met de stad. De tunnel helpt, ook doordat hij de Dafne Schippersbrug mogelijk heeft gemaakt.''

Utrechtse historicus Maarten van Rossem over de tunnel: "Natuurlijk is deze tunnel voor menigeen een bron van ergernis. Maar voor Leidsche Rijn is de tunnel een zegen en daar gaan de wijkbewoners de komende jaren steeds meer van merken, bijvoorbeeld via activiteiten op het Berlijnplein."

Reageer als eerste
Meer berichten