De bouw van de houten kraan duurt zo'n twee jaar. Overigens bestaan er geen foto's van het gevaarte, alleen prenten en schilderijen zoals bovenstaande.
De bouw van de houten kraan duurt zo'n twee jaar. Overigens bestaan er geen foto's van het gevaarte, alleen prenten en schilderijen zoals bovenstaande. (Foto: Eigen foto)

Houten hijskraan op de Monicabrug

  Cultuur

Er komt enig schot in de bouw van de beroemde houten hijskraan, die ooit - in lang vervlogen tijden - voor de Winkel van Sinkel aan de Oudegracht stond. De flauwe contouren van de fundatie zijn nog te zien. De initiatiefgroep, onder leiding van Utrechtse Liesbeth Bouwhuis van de Stichting Stadskraan, heeft dusdanige vorderingen gemaakt dat het vrijwel zeker is dat het houten bouwsel in zijn oorspronkelijke staat z'n rentree maakt bij de Bemuurde Weerd. B en w hebben ingestemd met de bouw bij de Monicabrug.

UTRECHT - De eikenhouten hijskraan is een soort tredmolen, inclusief tredraderen. Destijds, toen er nog niet kritisch naar kinderarbeid werd gekeken, gebeurde de aandrijving door kraankinderen. De maten van de nagebouwde kraan worden origineel "en hij wordt volledig functioneel'', verzekert Jan van Seumeren, die zich sinds zijn pensionering met allerlei projecten bezig houdt. Jan kent hijskranen als zijn broekzak.
Om geen fouten te maken is het duo Liesbeth en Jan op excursie naar het Duitse Lünenburg geweest, waar een soortgelijke kraan staat. "Daar zijn zelfs cafés en andere gelegenheden naar de kraan vernoemd, het is daar een prominent ding'', weet Van Seumeren.
Liesbeth, die ook betrokken was bij de bouw het historische Utrechts Statenjacht en het Romeinse schip De Meern I heeft zich met haar hele ziel en zaligheid in het project gestort. Ze heeft enkele zwaargewichten om zich heen verzameld, onder wie Jan van Seumeren (oud-directeur van Mammoet), verder dragen onder andere architect Erik Meulenbelt, Paul Groen (Erfgroep Advies Groen), notaris Harm Teijen en de oud-directeur van het Utrechts Landschap Henk Lugtmeijer de bouw van de houten hijskraan een warm hart toe. In het Comité van Aanbeveling zitten oud-burgemeesters Vos-van Gortel, Wolfsen en Opstelten, advocaat Bernard Tomlow, regisseur Jos Stelling en zakenman Frans van Seumeren.

De bouw dient een tweeledig doel: het is een leer- en werkproject voor twintig jongens en meisjes en bevat cultuur-historische en toeristische elementen. "Een sociaal-cultureel component dus en we gaan er ook vanuit dat de kraan een toeristische attractie wordt. Utrecht is méér dan alleen de Dom.''
De komende acht maanden gaat Liesbeth c.s. de boer op voor geld. Zes ton is er nodig, de helft daarvan is om de opleiding van de jongeren te bekostigen en de rest voor de kraan. Er wordt vanuit gegaan dat de gemeente Utrecht een bijdrage geeft, verder fondsen, crowdfunding en wellicht burgers die een bijdrage willen leveren. "Het is een ideëel project, dus het gaat gewoon lukken", aldus Liesbeth Bouwman. Info: www.stadskraan.nl

Meer berichten