Foodcamp brengt Utrechtse kinderen en ouders in beweging

Op dierendag zet Foodcamp Utrechtse kinderen en ouders in beweging voor het verhaal achter de melkkoe.

UTRECHT - Op vrijdag 4 oktober is het niet alleen dierendag, maar ook start van de Dutch Food week. Utrechtse kinderen en ouders kunnen meer te weten komen over het verhaal achter de melkkoe. Kennis maken met de boerderij, maar ook het voedsel dat op de boerderij geproduceerd wordt. Bovendien worden kinderen en hun ouders letterlijk in beweging gezet voor het verhaal achter hun eten.

De Foodcamp vindt plaats bij melkveebedrijf Meernse Melk in de Meern, vlakbij Leidsche Rijn. Ook bekend van het boerendoolhof, de melktap en eierautomaat. Zij nemen de deelnemers mee over de boerderij en laten zien wat er voor nodig is om melk, vlees, eieren, fruit en groenten op hun boerderij te produceren. "Wij vinden het belangrijk om te laten zien waar het eten vandaan komt en wat er voor nodig is om dit op een verantwoorde manier te produceren", aldus Marije Klever van melkveebedrijf Meernse Melk.

Ook gaan de deelnemers streekproducten maken en proeven samen met chef-kok Mathijs van Milt van Sandton hotels. Hij kookt samen met de kinderen ware culinaire hoogstandjes. Bovendien wordt alles bereid met minder suiker en zout. Kinderen en ouders mogen helpen met de bereiding in de foodtrailer met verse ingrediënten die ze zelf oogsten op de boerderij en uit de moestuin. Matthijs van Milt: "Dat we in Nederland vlees halen uit het buitenland en wij vlees exporteren naar andere landen, vind ik absurd. Een Nederlandse dubbeldoelkoe gebruiken is smakelijk, een duurzame keus voor dierenwelzijn. Eerst produceert ze melk en daarna wordt haar vlees duurzaam gebruikt."

Tenslotte zet Jeroen de Groot van Sport op Maat de deelnemers letterlijk in beweging tijdens een kind-ouder farm bootcamp op de boerderij. "Een leuke en gezellige manier om samen in beweging te komen op een bijzondere plek. Met een achtergrond als sportdocenten op school hebben wij grote affiniteit met kinderen en zetten ons voor 200% in! Net als de bootcamp waar we een mooie parcours dwars over het erf uitzetten. Zo zien kinderen en ouders de boerderij ook eens van een andere kant."

Jumbo Parkwijk levert aanvullende producten voor het kookonderdeel en organiseerde een kleurplaatactie in de winkel waarmee kinderen gratis Foodcampkaartjes konden winnen. Inmiddels zijn de prijswinnaars bekend gemaakt. Zij mogen gratis naar de Foodcamp.

Dutch Food Week

De Foodcamp is in aanloop naar de landelijke Dutch Food week. Van 5 tot en met 16 oktober 2018 staat Nederland in het teken van ons eten. Tijdens de vijfde editie van de Dutch Food Week krijgen bezoekers bij de boer, de voedselproducent, de kok, de wetenschapper en andere agrifood-experts een antwoord op de vraag: wat eten we nou eigenlijk precies? En hoe kwam dit eten van de boer op het bord? 

Waar en wanneer

4 oktober bij boerderij Meernse Melk, Meerdijk 61 in De Meern, vlakbij Leidsche Rijn. Op www.lekkerboer.nl/foodcamp is meer informatie te vinden en een overzicht van alle Foodcamps.

Opgave en kosten

Kinderen kunnen zich aanmelden met hun ouders t/m 3 oktober via www.lekkerboer.nl/foodcamp. Vol is vol. De prijs is 7,50 euro per persoon.

Meer berichten