Vaker en sneller openbaar vervoer in Utrecht met U-link

UTRECHT - Snel en frequent openbaar vervoer met nieuwe, comfortabele bussen. Vervoerder U-OV introduceert in 2020 op zes lijnen onder de vlag van U-link een nieuw, samenhangend kwaliteitsnetwerk voor het Utrechts openbaar vervoer.

De komst van U-link is één van de belangrijkste veranderingen eind dit jaar voor reizigers in het Utrechts openbaar vervoer. Nu GS de vervoerplannen van U-OV en Syntus Utrecht hebben goedgekeurd, kunnen de vervoerders aan de slag met de voorbereidingen voor de nieuwe dienstregeling per 15 december 2019. U-link is de verzamelnaam voor zes hoog frequente buslijnen die stad en regio Utrecht met elkaar verbinden. Vaker rijden en nieuwe bussen vormen de basis. Om dit mogelijk te maken worden sommige lijnen samengevoegd. Reizigers profiteren van meer openbaar vervoer met de voordelen van snellere reistijden en extra comfort onderweg. De bussen krijgen op elke U-link lijn een eigen, herkenbare kleur. Op sommige trajecten gaat U-link in de spits om de 5 minuten rijden.

Snellere rit met de bus

In samenwerking met Syntus Utrecht gaat U-link lijn 50 rijden van Utrecht via Doorn naar Veenendaal en Wageningen. Deze coproductie met U-OV zal voor doorgaande reizigers een snellere reistijd opleveren omdat tussen Zeist en Utrecht minder haltes worden aangedaan. Ook op de nieuwe U-link lijn 73 tussen Maarssen en Zeist zal sneller worden gereden. Deze lijn rijdt door naar het centrum van Soesterberg, waardoor Utrecht bereikbaar blijft. De nieuwe U-link lijn 77 behoudt haar route door de wijk Galecop in Nieuwegein. Naar aanleiding van de consultatie van reizigers is besloten de haltes in Galecop te blijven bedienen.

Komst tramlijn 22

Om zo goed mogelijk aan te sluiten op de komst van de nieuwe tramlijn 22 tussen Utrecht C.S. en het Utrecht Science Park gaan de bussen op lijn 29 vaker in de spits rijden met een overstap op halte Vaartsche Rijn. Voor reizigers vanuit Wijk bij Duurstede komen extra overstapmogelijkheden bij de halte Stadion Galgenwaard en het Diakonessenhuis-Zuid. Naar aanleiding van de consultatie van reizigers is besloten buslijn 281 tussen Houten en het Utrecht Science Park elk half uur te laten blijven rijden.

Nieuw OV netwerk

U-OV introduceert voor reizigers in Nieuwegein, IJsselstein en Vijfheerenlanden ook een vernieuwd netwerk met buslijnen die aansluiten op de tram en het U-link net. Voor lijn 283 komen er extra haltes bij in Nieuwegein en worden extra ritten gereden tussen Nieuwegein-Centrum en Utrecht Science Park. Buslijn 48 tussen Houten en Nieuwegein-Centrum gaat via twee routes rijden, de huidige route en een nieuwe verbinding tussen Nieuwegein stadscentrum en bedrijventerrein Het Klooster. In de loop van 2020 worden de belbuslijnen 503 en 572 in Vijfheerenlanden en lijn 13 in Stichtse Vecht omgezet naar U-flex, een bus die op afroep gaat rijden.

Veranderingen Syntus Utrecht

Streekvervoerder Syntus Utrecht gaat vanaf december 2019 in de avonduren en het weekend een nieuwe buslijn 201 rijden tussen Amersfoort en Utrecht Science Park. De bussen rijden op deze nieuwe verbinding elk uur. Tussen Schoonhoven, Lopik en Utrecht zullen de Syntus bussen vaker en sneller gaan rijden. In de stadsdienst Woerden gaat op werkdagen ook overdag Syntus Flex rijden. Reizigers kunnen deze ritten op afroep boeken. Syntus Flex gaat ook ingevoerd worden in Mijdrecht. In overleg met de gemeente De Ronde Venen wordt dit de komende maanden verder vormgegeven. Verder heeft U-OV samen met Syntus Utrecht gewerkt aan een nieuw voorstel voor Stichtse Vecht, met een gezamenlijke route tussen Maarssen en Utrecht met meer reismogelijkheden voor inwoners van Maarssen Dorp. De wijk Zandweg-Oostwaard houdt een halfuurdienst in 2020. Tenslotte zal Syntus ook in Veenendaal-Oost, Rhenen en Amersfoort-Zuid enkele veranderingen doorvoeren in de dienstregeling.

Meer weten?

Ga voor meer informatie naar de websites van de vervoerders: www.u-ov.info en www.syntusutrecht.nl 

Meer berichten