Studenten mboRijnland leven zich uit in De Alchemist Utrecht

Studenten mboRijnland leven zich uit in Workspace

UTRECHT - Studenten (Internationaal) Medewerker Marketing en Communicatie van mboRijnland locatie Woerden beëindigden onlangs een mooi project voor hybride leren. Zij gingen aan de slag met marketingvraagstukken voor lokale mvo-bedrijven (maatschappelijk verantwoord ondernemen). Dit is een eerste stap in het verbeteren van de aansluiting tussen klas en bedrijf.

95% meer views

Een van de opdrachtgevers was HISA, dat zich richt op vernieuwing en ontwikkeling van winkelgebieden. De opdracht die de studenten kregen was: met welke kanalen kunnen we onze doelgroep het beste bereiken en hoe richten we deze kanalen dan in? De studenten startten met zowel bureau- als veldonderzoek en bevroegen de opdrachtgever uitgebreid. Vervolgens gaven zij ideeën over hoe deze kanalen in te richten. Ze hebben hiervoor een plan gemaakt om meer eenheid te creëren en geadviseerd een contentkalender te gebruiken. Je kunt hun werk zien op https://www.instagram.com/hisa.nl. Redmar Hueting, de begeleider van de studenten bij HISA is zeer tevreden over het resultaat. Instagram genereert inmiddels 95% meer views!

Vernieuwing van het onderwijs

Aanleiding voor de samenwerking met de bedrijven uit De Alchemist is vernieuwing van het onderwijs. Het geven van hybride onderwijs is een speerpunt binnen mboRijnland. Een hybride leeromgeving combineert school en beroepspraktijk. De student leert bij het bedrijf waar hij werkt in plaats van in de klas op school. De docent krijgt zo een meer begeleidende rol. Er is geen schoolse omgeving waar les wordt gegeven, maar een bedrijf waar gewerkt wordt en waar studenten met vragen naar de opdrachtgever gaan.

Productiviteit en motivatie

Een andere opdrachtgever was het Grafisch Lyceum Utrecht. Guido Romeijn, docent aan het Grafisch Lyceum en inmiddels al 12 jaar bezig met hybride onderwijs laat weten: "De rol van het onderwijs verschuift. Het wordt een soort hub tussen leren en werken met een goede samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven". Het Grafisch Lyceum werkt met drie typen les: type 1 is klassikaal, type 2 is 'het bureau', een soort nagebootste werkomgeving waarin de studenten redelijk zelfstandig werken onder begeleiding van docenten. Type 3 is de Workspace, waar ook onze studenten werkten, een ruimte waar men kan flexwerken, overleggen en waar ruimte is voor sociale interactie. De studenten van mboRijnland onderzochten in welk type omgeving studenten het meest productief werken en het meest gemotiveerd zijn.

Iedereen enthousiast

De studenten zelf waren enthousiast over het project en hun ervaring. Een dikke vette LEUK was hun eindoordeel. Vooral ook omdat er iets met hun ideeën werd gedaan. Ze merkten ook dat er echt iets van hen verwacht werd en vonden het dan ook best spannend om in een bedrijf te werken. Ook de opdrachtgevers waren enthousiast. Naast het Grafisch Lyceum (www.glu.nl) en Hisa (www.hisa.nl) deden ook mee: Starters4communities (www.starters4communities.nl), Phoas (www.phaos.nl), Sustainable Talent (www.sustainabletalent.nl) en Zero Foodwaste (www.zero-foodwaste.nl). Dit project gaat dan ook zeker navolging krijgen. De eerste contacten voor een volgend studiejaar zijn al weer gelegd.

Meer berichten