Aanpak tramstoring

UTRECHT - Het trambedrijf van de provincie Utrecht zet in samenwerking met Strukton Rail een nieuwe techniek in de strijd tegen storingen tijdens de winter aan het tramsysteem. Om ijsvorming op de bovenleiding van de trambaan te voorkomen, wordt over het gehele traject van de tramlijn in Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein de rijdraad voorzien van een bijzondere spray. IJs hecht daardoor minder snel aan de bovenleiding. Het is voor het eerst in Nederland dat deze innovatieve techniek IceGuard op een dergelijke schaal wordt toegepast.
Strukton Rail maakt er nachtwerk van om deze bijzondere spray over de gehele tramlijn in Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein aan te brengen. Een speciaal railvoertuig rijdt daarvoor 's nachts over de trambaan en spuit deze spray laag op de bovenleiding. Het werk wordt in de nachtelijke uren uitgevoerd om het openbaar vervoer niet te belemmeren. Bovendien kan dan de stroom van de bovenleiding worden afgehaald.

Om IceGuard goed te laten hechten, moet de bovenleiding driemaal in een winter worden voorzien van een spray laag. De resultaten van de proef van afgelopen dagen zullen goed worden geëvalueerd. Het trambedrijf zal ook de effecten op de lange termijn van deze nieuwe techniek op de voet blijven volgen.

Preventieve acties

De nieuwe techniek wordt ingezet in combinatie met andere preventieve acties die erop zijn gericht de trams in de winter zoveel mogelijk op de klok te laten rijden. Bijvoorbeeld bij kans op vorst meerdere trams 's nachts zonder reizigers te laten rijden om ijs van de bovenleiding af te schrapen.

Meer berichten