Patrick van der Hofstad luidt de bel voor de presentaties. Foto: Sebas Bouquet
Patrick van der Hofstad luidt de bel voor de presentaties. Foto: Sebas Bouquet (Foto: )

Klimaatinnovatie door scholieren

Het is muisstil om kwart voor drie in klaslokaal 104 van de International School Utrecht. 38 leerlingen luisterden afgelopen vrijdag aandachtig naar Patrick van der Hofstad. De directeur van stichting Technotrend brengt onderwijs en duurzaamheid samen in de vorm van een workshop. Alles voor innovatieve oplossingen om het gasgebruik terug te dringen.

UTRECHT - Van der Hofstad schetst de casus van zijn workshop; we moeten vóór 2030 van het gas af. De directeur vertelt (in het Engels) dat de Utrechtse wijk Overvecht als een van de eerste gebieden in de stad van het gas af zal gaan. De middelbare scholieren uit verschillende klassen luisteren geboeid. Klimaatinnovatie is urgenter dan ooit, luidt de boodschap van de samenwerkende organisaties Technotrend, Climate-KIC en Energie-U.

Na de uitleg van Van der Hofstad is het de beurt aan de leerlingen. Zij mogen met nieuwe input komen om die klimaatinnovatie wat te versnellen. Ze krijgen enkele vellen papier mee met daarop de probleemstelling en manieren om tot een oplossing te komen. "Erg zware kost", zegt jurylid Rianne Bakker van Energie-U.

Met de papieren in de hand verdelen de scholieren zich in groepen van enkele leerlingen over verschillende ruimtes in de school. Ze moeten hard doorwerken, want binnen veertig minuten mogen ze oplossingen én een filmpje presenteren. Onder toeziend oog van de juryleden gaan ze aan de slag. "Alleen voor hun inzet krijgen ze al een zeven of een acht. Kijk eens hoe fanatiek ze zijn", zegt Bakker.

Gekscherend mag worden gezegd dat het allemaal iets sneller gaat dan aan de Klimaattafels van de overheid. Maar dat terzijde. Leerling Theo (15) werkt met zijn twee groepsgenoten aan een canvas. Theo: "Ik vind wetenschap en zulke vraagstukken over milieu heel interessant. Misschien dat ik daarom de enige was die voor deze workshop al over dit probleem nadacht."

Theo heeft zijn zinnen nog niet afgemaakt, of de tijd is alweer verstreken. De presentaties moeten beginnen. De juryleden van de samenwerkende organisaties vertellen voorafgaand aan de presentaties dat basisschoolleerlingen eerder die dag met creatieve uitspattingen kwamen. Met een VR-bril op een spinner stroom opwekken, bijvoorbeeld. Zodat je in je eigen virtuele wereld kunt zitten en tóch wat nuttigs doet.

De leerlingen van de International School presenteren plannen voor gesubsidieerde elektrische fietsen, massaal gebruik van groene energie en het nuttig maken van producten waar we 'heel veel' van hebben. Poep, bijvoorbeeld. Het lijkt niet gek genoeg te kunnen.

Meest opvallend is de enorme toewijding van de scholieren. Zelfs als ze hun filmpje niet hebben kunnen afronden, zorgen ze voor hun input. Leerling Theo, lachend: "Wij waren zo diep aan het nadenken over de problemen en oplossingen, dat we tijd tekort hadden voor een filmpje. Gelukkig heb ik er genoeg over te vertellen."

Door Sebas Bouquet

Meer berichten