Logo stadsbladutrecht.nl


Foto: Utca's finest

‘Jochie’ verkozen tot het ultieme Utregse woord

Het ultieme Utregse woord is 'jochie' geworden. Dat maakte burgemeester van Utreg Jan van Zanen dinsdag bekend in cultureel podium de Kargadoor. Utregters konden kiezen uit 'jochie', 'wijffie', 'dakhaos', 'gladiool' en 'waor'. De verkiezing werd georganiseerd door Rake zaak, een bureau voor merkidentiteit & design.

UTRECHT - In totaal is er 16.288 keer gestemd op de woorden van de shortlist. Op 'jochie' heeft 37% van de mensen gestemd. 'Gladiool' volgt met 22% en 'dakhaos' met 16%. De lijst wordt afgesloten met 14% van de stemmen voor 'waor' en 11% voor wijffie.

Ontstaan ´jochie´

Hoewel het woord ´jochie´ in heel Nederland wordt gebruikt, is het volgens Onze Taal naar alle waarschijnlijkheid een echt Utregs woord. "Die vorm is waarschijnlijk ontstaan in het Utrechts. Als verkorting van 'jong' ontstond daar 'jonchie', dat weer werd verkort tot 'jochie'", aldus het Genootschap Onze Taal.
In Utreg wordt het winnende woord gebruikt om iemand op een vriendschappelijke manier aan te spreken. Het maakt daarbij niet uit hoe oud je bent. Een bekend Utregs gezegde luidt dan ook: 'Al ben je als man jong of oud, groot of klein, in Utrecht zal je altijd een jochie zijn.'

Impact

De verkiezing van Het ultieme Utregse woord heeft impact gehad. Rob Vermeulen, mede-eigenaar van Rake zaak: "we konden merken dat de verkiezing aansloeg. Dat zagen we niet alleen aan het aantal woorden dat ingezonden werd, maar ook aan het aantal maal dat er gestemd is. Ook kregen we tientallen mailtjes van mensen die ons hun verhaal stuurden. 'Mijn moeder zei vroeger altijd…' of 'vroeger zeiden wij thuis…". Dat is leuk om te merken. Als je dan op een gegeven moment op het terras zit in de stad, en je hoort mensen een tafel verderop praten over de verkiezing, weet je dat het goed zit."
"Ook het feit dat bedrijven en organisaties graag meewerkten, gaf ons dat gevoel", gaat Vermeulen verder. "Brouwerij De Leckere doneerde 10.000 bierviltjes met daarop de shortlist, Vocking Leverworst sponsorde hapjes en de Utregse jenever van Staffhorst vond gretig aftrek tijdens de uitslagavond."

T-shirt

Om het ultieme Utregse woord te vieren, lanceert Rake zaak in samenwerking met het Utregse kledingmerk Utca's Finest een t-shirtlijn met daarop het woord 'jochie'. "Zo kan elke Utregter zijn trots voor de Domstad ook buiten de gemeentegrenzen uitdragen", aldus Rob Vermeulen. Het t-shirt is vanaf woensdag te koop via de website van het kledingmerk.
De weerslag van de verkiezing is door de organisatie gevangen in een woordenboekje. Deze is vanaf woensdag te koop via www.utregsewoord.nl.

Over de organisatie

De verkiezing van Het ultieme Utregse woord is een initiatief van Rake zaak, een Utrechts bureau voor merkidentiteit & design. Rake zaak is begin 2018 opgericht door Rinske Douna en Rob Vermeulen en bouwt en onderhoudt merken die raken. Rake zaak is er voor branding, concept, design, website en tekst. 
Het initiatief wordt ondersteund door een aantal Utrechtse organisaties zoals de gemeente Utrecht en brouwerij De Leckere, maar ook door cultureel podium de Kargadoor, DUIC, het Straatnieuws, Vocking Worst, Utrecht Made, Wijk&co, De Buurtcamping en het Volksbuurtmuseum.
 

Meer berichten

Shopbox