Logo stadsbladutrecht.nl


Tentoonstelling en documentaire over 50 jaar NS huisstijl

NS is geel geworden. Actief, krachtig, modern, opvallend. Hip zelfs! Dat kopte de krant toen NS in 1968 naar buiten kwam met haar nieuwe huisstijl. Vijftig jaar later heeft deze huisstijl nog niks aan zeggingskracht ingeboet. In de tentoonstelling 'Baanbrekend design, 50 jaar NS huisstijl' laat het Spoorwegmuseum zien hoe en waarom NS tot de nieuwe huisstijl is gekomen. Op zaterdag 26 mei wordt de tentoonstelling feestelijk geopend. De tentoonstelling wordt voorafgegaan door de documentaire 'Een tijdloos ontwerp' die op maandag 21 mei op RTV Utrecht wordt uitgezonden. 

Gouden greep

Het was destijds een doorbraak, de introductie in 1968 van het nieuwe NS logo en de gele kleur van de treinen. Het fenomeen 'huisstijl' was nog nieuw, NS was het eerste bedrijf dat eigentijdse vormgeving voor de publieke sector toepaste. Het bleek een gouden greep. De frisse ideeën van de jonge ontwerpers sloten naadloos aan bij de behoefte van NS om zich voortaan als modern en dynamisch bedrijf te presenteren. Dat de huisstijl nu, 50 jaar later, nog steeds wordt gebruikt zegt genoeg. Het was baanbrekend design! De tentoonstelling krijgt een plek in de Mat '64, de eerste treinserie die in de nieuwe gele kleur de fabriek uitrolde.

DocU 'Een tijdloos ontwerp'

RTV Utrecht zendt op maandag 21 mei de documentaire 'Een tijdloos ontwerp, 50 jaar NS huisstijl' uit. In de documentaire komen diverse betrokkenen aan het woord. Conservator van het Spoorwegmuseum, Evelien Pieterse, vertelt over de vele verschillende kleuren en logo's die in het verleden bij de spoorwegen werden gebruikt en de vele pogingen die NS deed om hier eenheid in te krijgen. Drs. Geurt Hupkes (90 jaar) werkt in de jaren 60 bij de op dat moment verlieslijdende NS als hij over het begrip huisstijl hoort. Hij bedenkt dat het precies is wat het bedrijf nodig heeft. Hupkes begeleid het proces en heeft regelmatig contact met de ontwerpers. Gert Dumbar wordt speciaal door ontwerpbureau Tell Design voor deze klus aangetrokken. Hij vertelt in de documentaire hoe hij kwam tot het beroemde logo en de herkenbare gele kleur van de treinen. De briefing voor de ontwerper was: "Het gewenste bedrijfsbeeld moet eigentijds, mannelijk, niet ambtelijk, accuraat en dynamisch zijn". Het resultaat, de gele treinen en het iconische logo, bepalen nog steeds het beeld op het spoor.

De tentoonstelling 'Baanbrekend design, 50 jaar NS huisstijl' is vanaf zondag 27 mei tot en met zondag 28 oktober te zien in het Nederlands Spoorwegmuseum.

Reageer als eerste
Meer berichten


Shopbox