Logo stadsbladutrecht.nl


Vrijdag 6 april was de afsluiting van het passieproject op de Margrietschool in Zuilen. Leerlingen en leraren tonen de resultaten van hun passie-project aan belangstellende ouders.
Vrijdag 6 april was de afsluiting van het passieproject op de Margrietschool in Zuilen. Leerlingen en leraren tonen de resultaten van hun passie-project aan belangstellende ouders.

Leraren delen wekelijks hun passie

Inspirerende docenten van de Margrietschool in Zuilen laten kinderen op het puntje van hun stoel zitten tijdens het passie-project. Al wekenlang zindert het dagelijks in de lokalen en in de gangen van de school.

UTRECHT - Als een onderwerp iemand persoonlijk raakt, is de inhoud extra goed over te brengen op de kinderen in de klas. Dat was een van de dingen die de directeur en een collega van de Margrietschool oppikten tijdens hun recente studiereis naar High Tech High, wereldwijd hét voorbeeld van 21e eeuws leren, in San Diego, Amerika.

Het team van de Margrietschool in Zuilen begon het passieproject, gekoppeld aan leren filosoferen. Elke leraar deelt deze weken dagelijks zijn eigen passie met de leerlingen van de groep. Dus wordt groep 4 enthousiast van reizen, experimenteren kleuters in een laboratorium, leren kinderen in groep 2-3 gitaar spelen en verdiept groep 7 zich in alle facetten van de dans. Tijdens filosofische gesprekken met kinderen leren leraren ook, door open, onderzoekende vragen te stellen en minder sturend te zijn, in een opmaat naar 'diep leren'.

De leerkrachten van de Margrietschool in Zuilen willen inspirerend zijn voor hun leerlingen en het werkt. Rebecca Hofmans, leerkracht groep 7: ''Mijn echte passie is lesgeven! Vroeger heb ik altijd gedanst, ik droomde van het dansen te kunnen te leven. Mijn gevoel tijdens optredens, die trots, die wil ik kinderen graag meegeven. Mijn enthousiasme wekt enthousiasme bij kinderen op, dat versterkt elkaar. Als kinderen zo bezig zijn, hebben ze niet eens door hoeveel ze leren. Sommigen doen iets wat ze anders nooit zouden durven. Ze leren samen te werken. Ze leren verschillende dansstijlen en de geschiedenis van de dans. Kritisch denken: wanneer is een dans leuk om naar te kijken, wanneer ben je een goede danser? Ze leren gesprekken voeren, taal, begrijpend lezen, communiceren, plannen, woordenschat, flyers maken, presenteren. Ze leren hoe je lichaam in elkaar zit.''

In groep 2-3 van (gitaar)lerares Melissa van der Ven pakken Fendi en Sara ieder een gitaar. Een echte, geen speelgoed. Sara legt hem op haar schoot, laat de snaren trillen, luistert en loopt dan naar haar juf. ''Hij klinkt anders, wil je 'm goedmaken?'' Achter in de klas hebben de kinderen zelf een 'muziekwinkel' ontworpen, met een collectie gitaren, een ukelele, xylofoon, slagwerk, een blokfluit, saxofoon, trompet, een dwarsfluit. Ze krijgen nu wekelijks muziekles van een professional en muzikanten presenteren alle soorten gitaren in hun klas. De kinderen spelen elke dag zelf met veel plezier met de instrumenten en zingen gezellig mee. Melissa geniet van haar muziekmakende kinderen.

Reageer als eerste
Meer berichten

Shopbox