Logo stadsbladutrecht.nl


Leerlingen van groep 8 van basisschool De Piramide gebruiken dagelijks digitale software binnen het bestaande lesmateriaal. Via de iPad doen leerlingen vooral digitale reken- en spellingoefeningen. Foto: basisschool De Piramide
Leerlingen van groep 8 van basisschool De Piramide gebruiken dagelijks digitale software binnen het bestaande lesmateriaal. Via de iPad doen leerlingen vooral digitale reken- en spellingoefeningen. Foto: basisschool De Piramide (Foto: Basisschool Piramide)

'Leerkracht krijgt tijd om les te geven'

De hoge werkdruk van leerkrachten in het basisonderwijs is het gesprek van de dag. De Utrechtse basisschool De Piramide heeft sinds oktober van dit schooljaar zelf initiatief genomen om de werkdruk van de leerkracht te verlagen.

UTRECHT - Op deze manier kunnen zij weer meer aandacht besteden aan hun leerlingen. Agnes de Boer, leerkracht op deze basisschool, is enthousiast. Zij gebruikt digitale middelen die haar dagelijkse werkdruk zeker met een uur per dag verlagen.

Digitale hulpmiddelen

In Agnes de Boer's groep 8 gebruiken ze dagelijks digitale software binnen het bestaande lesmateriaal. "Via de iPad doen mijn leerlingen vooral digitale reken- en spellingoefeningen", legt zij uit. "De opdrachten en toetsen van de leerlingen zetten wij klaar, deze worden vervolgens automatisch verwerkt. Dit is heel prettig voor ons als docent, maar zeker ook voor de leerlingen: zij weten op deze manier precies waar ze aan toe zijn. Zij kunnen zelfstandig goed aan hun opdrachten en toetsen werken."

Onderwijs op maat

Deze methode zorgt ook voor onderwijs op maat, zegt De Boer: "Wanneer leerlingen herhaaldelijk oefeningen goed hebben, gaat de moeilijkheidsgraad voor hen omhoog. Daarnaast zie ik op de app gemakkelijk de progressie van iedere leerling." De Boer ervaart dat de leerlingen zelf ook laaiend enthousiast zijn. "In hun enthousiasme om aan de slag te gaan, moet ik er zelfs wel eens voor zorgen dat ze de opdrachten eerst goed lezen. Het mag natuurlijk niet leiden tot foutjes in de uitvoering van de opdrachten op de iPad", zegt ze lachend.

Basisschool De Piramide neemt zelf digitale initiatieven

Basisschool De Piramide loopt met deze ontwikkeling voorop in Nederland. Leerlingen hebben allemaal hun eigen tablet voor het maken van digitale toetsen en opdrachten. "Deze Utrechtse basisschool heeft niet gewacht tot er extra geld van het nieuwe kabinet beschikbaar kwam voor werkdrukverlaging. Zij gingen zelf aan de slag met het programma Gynzy Kids, waarbij toetsen en opdrachten automatisch digitaal worden nagekeken en verwerkt" legt initiatiefnemer en Onderwijs-directeur Dirk Jan Timmer van IT-bedrijf Topicus uit.

Informatie

Voor meer informatie over de werkwijze van basisschool De Piramide in praktijk, kijk op:

www.cbspiramidebis-utrecht.nl

Reageer als eerste
Meer berichten